Naturfalken

i skolan

Ta diplom i artkunskap! Låt eleverna öva artkunskap på ett roligt och varierat sätt. Välj bland olika övningar att genomföra i och utanför klassrummet. Avsluta med att klassen tar diplom gemensamt. Allt som behövs till arbetet finns samlat här.

naturfalken, skola, tornfalk

Detta material är indelat i tre delar:

• Introducera! Under introduktionsdelen finns kortare moment med syfte att locka fram elevernas intresse för arter, fånga in förkunskaper och beskriva målet med övningen.
  • Öva! I den andra delen övar eleverna namn på arter. Flera olika övningar och material till detta finns att välja bland.
  • Ta diplom! Arbetet avslutas med att eleverna hjälper varandra att få diplom i artkunskap: Stenfalken (10 arter) eller Pilgrimsfalken (20 arter). För dem som vill ha en extra utmaning finns också möjlighet att ta Tornfalken (50 arter) eller Jaktfalken (100 arter).

Syfte, tidsåtgång och ämneskopplingar

naturfalken, skolan, skolövning, tornfalk

Stödmaterial

Introduktion till Naturfalken i skolan

Introducera eleverna till arbetet med Naturfalken och väck intresset för arter genom dessa tre korta moment!

21 maj, 2021 • 2 min att läsa

Mer kul med arter

Har arbetet med Naturfalken gett mersmak? Här är tips på fler roliga aktiviteter kring arter:

• Artpromenad – Gå på artpromenad i närmiljön. Dokumentera vilka arter ni hittar med bilder. Skapa ett bildspel eller låt eleverna tillverka sin en egen flora/fauna-bok.
  • Blomvägg – Låt eleverna rita av och färglägga blommor de hittar i närmiljön. Sätt upp bilderna och skapa en blomstervägg i klassrummet. Fyll på med nya arter allt eftersom eleverna upptäcker fler blommor till exempel på sin väg till och från skolan. Lek ”Gissa art” om ni har en stund över. Ge ledtrådar och låt eleverna gissa vilken art från väggen som beskrivs.
  • Veckas art – Låt eleverna parvis förbereda ”veckans art” att presentera för klassen.
  • Artlekar – Det finns många roliga lekar med temat arter. Varför inte något så enkelt som charader med djurtema.

Fler lekar för alla åldrar finns i boken ”Att lära in ute – övningar i bakfickan” från Naturskoleföreningen.

peka, nyhetsbrev, finger

Naturskyddsföreningens skolnyhetsbrev

Prenumerera på skolnyhetsbrevet

Håll dig uppdaterad om nytt skolmaterial och få inspiration till arbetet med hållbar utveckling i skolan.