lek och lär om arter

Naturfalken
i skolan

Ta diplom i artkunskap! Låt eleverna öva artkunskap på ett roligt och varierat sätt. Välj bland olika övningar att genomföra i och utanför klassrummet. Avsluta med att klassen tar diplom gemensamt. Allt som behövs till arbetet finns samlat här.

naturfalken, skola, tornfalk

Detta material är indelat i tre delar:

• Introducera! Locka fram elevernas intresse för arter, fånga in förkunskaper och beskriv målet med övningen.
  • Öva! Öva in namnen på ett antal vilda arter i Sverige. Välj bland flera olika roliga övningar.
  • Ta diplom! Avslutas med att eleverna hjälper varandra att få diplom i artkunskap: Stenfalken (10 arter) eller Pilgrimsfalken (20 arter). För dem som vill ha en extra utmaning finns också möjlighet att ta Tornfalken (50 arter) eller Jaktfalken (100 arter).

Syfte, tidsåtgång och ämneskopplingar

naturfalken, skolan, skolövning, tornfalk

Övning

Kom igång-lektion: Naturfalken i skolan

Väck intresset för arbetet med arter genom dessa tre korta moment!

21 maj, 2021 • 2 min att läsa

Öva

Välj bland olika artövningar att genomföra i och utanför klassrummet.

Ta diplom

Låt eleverna hjälpa varandra att testa sina artkunskaper och fira sedan med fina diplom att sätta upp i klassrummet.

Mer kul med arter

Har arbetet med Naturfalken gett mersmak? Här är tips på fler roliga aktiviteter kring arter:

• Artpromenad – Gå på artpromenad i närmiljön. Dokumentera vilka arter ni hittar med bilder. Skapa ett bildspel eller låt eleverna tillverka sin en egen flora/fauna-bok.
  • Blomvägg – Låt eleverna rita av och färglägga blommor de hittar i närmiljön. Sätt upp bilderna och skapa en blomstervägg i klassrummet. Fyll på med nya arter allt eftersom eleverna upptäcker fler blommor till exempel på sin väg till och från skolan. Lek ”Gissa art” om ni har en stund över. Ge ledtrådar och låt eleverna gissa vilken art från väggen som beskrivs.
  • Veckans art – Låt eleverna parvis förbereda ”veckans art” att presentera för klassen.
  • Artlekar – Det finns många roliga lekar med temat arter. Varför inte något så enkelt som charader med djurtema.

Fler lekar för alla åldrar finns i boken ”Att lära in ute – övningar i bakfickan” från Naturskoleföreningen.

Mer kul om djur och natur

peka, nyhetsbrev, finger

Naturskyddsföreningens skolnyhetsbrev

Prenumerera på skolnyhetsbrevet

Håll dig uppdaterad om nytt skolmaterial och få inspiration till arbetet med hållbar utveckling i skolan.