Skola – Projekt och samarbeten

Samarbeten för lärande för hållbar utveckling

Vi samarbetar med skolor, kommuner, forskare och näringsliv för att främja och utveckla metoder för lärande för hållbar utveckling. Här kan du läsa mer om pågående och tidigare projekt och samarbeten.

vårtbitare, insekt, macro, närbild, grön
Malmöskolor, Apelgårdsskolan, grön, flagg, hållbarhetsarbete

Projekt

Malmöskolor för hållbar utveckling

Naturskyddsföreningen samarbetar med Malmö stad för att främja skolors arbete med hållbar utveckling. I projektet Malmöskolor för hållbar utveckling med start våren 2019 samarbetade vi med tre grundskolor för att identifiera och implementera strukturer för att arbeta aktivt och långsiktigt med lärande för hållbar utveckling (LHU).

1 jul, 2021 • 3 min att läsa
klimathack, skolprojekt, lund

Om Naturskyddsföreningen i skolan

Vi samverkar med en rad organisationer och kommuner för att driva på genomförandet av undervisning för hållbar utveckling och att Sverige ska leva upp till internationella åtaganden där utbildning spelar en nyckelroll. Naturskyddsföreningen erbjuder skolmaterial, workshops och fortbildningar och driver ett skolprogram för högstadieskolor.

Av: Helena Lundmark • 10 jun, 2021 • 3 min att läsa
skola, lhu, lärande, hållbar, utveckling, sol, lhu-sol

Lärande för hållbar utveckling, LHU

Den svenska läroplanen är tydlig med att skolan har en skyldighet att ge eleverna verktyg för att kunna förstå hur miljö, ekonomi, hälsa och rättvisa hänger ihop. Sverige har också anslutit sig till de Globala målen för hållbar utveckling i syfte att leda världen mot en hållbar och rättvis framtid. Därför måste hållbarhetsfrågorna få en central plats i den svenska skolan.

11 jun, 2021 • 3 min att läsa
ESD, education, envision, helsinki, conference

Education for sustainable development

The Swedish Society for Nature Conservation promotes education for sustainable development (ESD) and supports schools in taking a holistic approach to sustainability issues. We produce educational materials, offer teacher training workshops and participate in partnership projects to develop methods for ESD.

28 jun, 2021 • 3 min att läsa