Låt dig inte vilseledas av Rebecca Weidmo Uvell

Det ska vara lätt att välja rätt. Miljömärkta produkter gör riktig nytta, skriver Miljömärkning Sverige och Naturskyddsföreningen i Expressen. Artikeln är replik på ett debattinlägg av Rebecca Weidmo Uvell med rubriken "Låt dig inte luras av miljömärkningarna".

Debattartikel

Vi håller med Rebecca Weidmo Uvell om att det går bra för miljömärkningarna. Efter snart 30 års arbete har vi byggt upp ett förtroende bland såväl producenter som konsumenter.

I slutet av 1980-talet hade miljö blivit ett säljargument. Många företag använde miljövänlighet i marknadsföringen.  Våra märkningar skapades för att hjälpa konsumenter att göra bästa möjliga val för miljön och orientera rätt bland förvillande symboler och märkningar.

Idag möts vi på nytt av symboler och märken som är dåligt underbyggda. De dyker upp, bland annat som följd av klimatdebatten. Den goda nyheten är att vi inte är tillbaka på ruta ett. I dag finns det etablerade och trovärdiga miljömärken som hjälper konsumenter att hitta en vara eller tjänst som är så bra som möjligt från miljösynpunkt.

Man ska inte behöva vara kemist när man står inför ett val i butiken. Våra miljömärkningar ligger i framkant med att begränsa farliga kemikalier som ännu inte stoppas av lagstiftning, konstaterar Kemikalieinspektionen i en ny rapport.

Miljömärkta produkter bidrar till reell miljönytta. Ett exempel, bland många, är att den miljöfarliga tensiden LAS i princip har försvunnit från svenska tvättmedel, vilket gör dem unika i världen.
Resurskrävande process

Att ligga steget före och ta fram, kontrollera och successivt skärpa miljökrav, som utgår från ett brett livscykelperspektiv, kräver resurser. De produkter och tjänster som bär vår märkning utvecklas kontinuerligt för att bli allt bättre. Vårt breda arbetssätt (Typ 1 miljömärkning ISO 14024) gör våra respektive miljömärkningar till de främsta i världen.

Det ska vara lätt att välja rätt. Vi hoppas att kloka konsumenter inte låter sig vilseledas av Rebecca Weidmo Uvell.

Gun Nycander, vice vd Miljömärkning Sverige (Svanen och EU-Blomman)
Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen (Bra Miljöval)

>Läs artikeln i Expressen och deltag i debatten