SM i fågelholk 2024

Finns det något mer kvittrande och fantasifullt svenskt mästerskap? Vi tror inte det. Rösta du med!

Med kraft att förändra
Bli medlem i Sveriges största miljöorganisation
GvO4hzHL2Es poster image
Film

Följ klimat- och miljödebatten med "Skarpt läge"

Hur blev bränsledebatten snedvriden? Vad händer med 2020-talets miljöpolitik? Nytt Youtubeprogram granskar makthavare, reder ut myter och håller dig uppdaterad om de senaste snackisarna i politiken.

8 feb, 2024
Fler filmer

Aktuella aktiviteter i Naturskyddsföreningen – i hela landet

Naturskyddsföreningen, riksstämma, rikskonferens

Välkommen till vår rikskonferens 3–5 maj

Snart är det dags för rikskonferens i Jönköping med rubriken Skydda det som inte får försvinna. Samtal vid Vätterns strand. Fördjupa dig i miljöfrågor, prata om metoder och hitta ditt engagemang!

Bilden visar en klassrumsmiljö där en ung flicka sitter vid en skolbänk och tittar tillbaka mot kameran med ett halvt leende. Hon bär en beige huvtröja och hennes hår är löst. I bakgrunden kan man se andra elever som är fokuserade på sina skolarbeten och en världskarta som är upphängd på väggen, vilket antyder att det kan vara en geografilektion. Det finns böcker och skrivmaterial på borden, och atmosfären verkar lugn och studieinriktad.

Naturskyddsföreningen i skolan

Hur hänger skolan med i omställningen?

Vi har undersökt hur Sveriges kommuner ser på ansvaret att ge elever den utbildning för hållbar utveckling som de har rätt till.

Resultatet visar bland annat att kommunerna tar olika mycket ansvar för skolornas utbildning för hållbar utveckling.

Vad vill du göra för natur och miljö?

Sök Fröpengar

Närbild på två händer som planterar bivänliga växter för en plantloppis
Tips och verktyg

Ordna en plantloppis för bina

jaktfalk
Utomhus

Naturfalken ute i naturen

Tips och verktyg

Få bort unken lukt i kläder

Laga din dragkedja

Laga din dragkedja

Tips och verktyg

Laga trasigt puder eller rouge

Laga jeansen

Laga trasiga jeans

Vi arbetar för en hållbar framtid

Naturskyddsföreningen utgör en säker källa till fakta om miljö och natur för medier, makthavare och allmänhet. Vi ger tips på hållbar konsumtion,
och hur vi som medborgare kan agera tillsammans för en hållbar
framtid. Här kan du läsa om våra rapporter, vår miljömärkning Bra miljöval och om vår prisbelönade medlemstidning Sveriges Natur.

Kvällshimmel över Woxna.

Hela Sverige ställer om tillsammans

Tillsammans kan vi bromsa klimatförändringarna och stoppa massutrotningen av arter. Vi kan ställa om Sverige! Vem du än är och vad du än gör – DU kan vara en del av lösningen.

Miljödemonstration, miljö, demonstration, Milano, Italien, människor

Naturskydds­föreningens globala arbete

Föreningen arbetar tillsammans med miljöorganisationer runt om i hela världen för fungerande ekosystem, social hållbarhet och mänskliga rättigheter.

Tidningar, Sveriges Natur, omslag

Medlemstidningen Sveriges Natur

Sveriges Natur är Naturskyddsföreningens medlemstidning. Tidningen görs enligt journalistiska principer av en oberoende redaktion.

Blomma,blommor,gräs,grön,vit, sommar

Föreningens publikationer och dokument

Här hittar du våra senaste rapporter, remissvar, debattartiklar, policydokument, öppna brev, underlag och föreningsdokument.